Spożycie i preferencje nabywcze konsumentów ryb i ich przetworów w Polsce

Joanna Tkaczewska , Władysław Migdał

Abstract

Fish and seafood is the group of food which is still controversial among Polish consumers. Benefits that result from the consumption of fish are well known but there are a lot of negative opinions about eating fish and fish products. They adversely affect the growth of fish consumption in Poland. In the recent years, the consumption of seafood has been increasing, with the demand for marine fish remaining more or less the same, while the one for freshwater fish keeps falling. Health benefits are the most important determining factor in consumer’s choice of fish. Other key factors include the flavor of fish meat and willingness to diversify the diet. Unfortunately, there is still a large group of consumers who eat fish too rarely. Poles who never buy fish or fish products, indicate their high price and their characteristic flavor as the reason for avoiding them. It is alarming that consumers know too little about nutritional value of fish and its products.
Author Joanna Tkaczewska (FoFT / DoAPT)
Joanna Tkaczewska,,
- Department of Animal Product Technology
, Władysław Migdał (FoFT / DoAPT)
Władysław Migdał,,
- Department of Animal Product Technology
Other language title versionsConsumption and purchasing ppreferences among fish consumers in Poland
Journal seriesPrzemysł Spożywczy, ISSN 0033-250X, (B 12 pkt)
Issue year2013
Vol67
No5
Pages42-46
Publication size in sheets0.5
Abstract in PolishWśród polskich konsumentów ryby i owoce morza, jako grupa żywności, budzą wiele kontrowersji. Oprócz znanych dziś powszechnie korzyści wynikających z konsumpcji ryb, nie brakuje negatywnych opinii na ich temat. Nie wpływa to korzystnie na wzrost i tak niskiego spożycia ryb w Polsce. Strukturę spożycia ryb w Polsce cechuje w ostatnich latach wzrost konsumpcji owoców morza, przy stabilizacji popytu na ryby morskie i spadku spożycia ryb słodkowodnych. Walory zdrowotne ryb i ich przetworów są najistotniejszym czynnikiem wpływającym na ich zakup przez konsumentów. Innymi ważnymi czynnikami są: smak ryb oraz chęć urozmaicenia diety. Niestety, nadal istnieje duża grupa konsumentów, którzy spożywają ryby zbyt rzadko. Polacy, którzy nigdy nie kupują ryb ani produktów rybnych, jako przyczynę takiego postępowania wskazują najczęściej ich wysoką cenę oraz charakterystyczny smak. Niski poziom wiedzy konsumentów na temat wartości żywieniowej ryb i ich przetworów jest bardzo niepokojący.
Languagepl polski
Score (nominal)12
Score sourcejournalList
Citation count*8 (2016-06-04)
Cite
Share Share

Get link to the record


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back
Confirmation
Are you sure?